Przegląd motocykla w warsztacie – najważniejsze czynności

Motocykl to pojazd, który dla wielu ludzi jest cudem techniki. Mężczyźni traktują go niemal jak drugą życiową partnerkę – z wielką miłością. Pamiętają o tym, aby nie tylko dbać o wygląd swojej maszyny, ale także o jej wnętrze. Właśnie dlatego wiedzą, że po sezonie należy odwiedzić warsztat motocyklowy i zrobić odpowiedni przegląd. W niniejszym artykule opiszemy, jakie czynności trzeba przeprowadzić w profesjonalnym serwisie, aby jednoślad działał idealnie i bezpiecznie przez kolejny rok.

Zaczynamy od smarowania

Na początek warto dokonać prawidłowego czyszczenia i konserwacji wszelkich linek, a także samego łańcucha. Dzięki temu wydłużymy żywotność tych elementów. Nie jest to trudne zadanie. Niekoniecznie musimy udać się do doświadczonego mechanika. Wystarczy zapoznać się z książeczką serwisową, a następnie zakupić specjalny przyrząd do smarowania link w motocyklu. W przypadku wspomnianego łańcucha, należy sprawdzić (zmierzyć) jego naciąg (robi się to za pomocą palca, stawiając pojazd na stopce centralnej). Co ważne, każdy motor ma określony luz łańcucha. Wynosi on prawie 3 cm.

Wymiana płynu chłodniczego oraz oleju

Warsztat motocyklowy to miejsce, gdzie zostaną przeprowadzone jeszcze ważniejsze czynności niż powyżej wymienione. Chodzi np. o wymianę oleju po przejechaniu co najmniej 6000 km. Jego zakup powinien być skonsultowany ze sprzedawcą. Systematyczne kontrolowanie poziomu oleju (musi on znajdować się w połowie skali) polega na rozgrzaniu, a później ustawieniu maszyny w pozycji pionowej. Kolejnym krokiem jest zerkanie na okienko kontrolne w obudowie silnika albo użycie odpowiedniego bagnetu. Nie można także zapomnieć o uzupełnieniu do pełna płynu chłodniczego (dedykowanego dla konkretnej maszyny). Trzeba to robić ostrożnie i powoli, aby się nie poparzyć, dlatego powinien się tym zająć mechanik pracujący w warsztacie.

Podsumowanie

Oczywiście to nie wszystkie zalecenia i zadania. Równie ważna jest wymiana świec zapłonowych oraz filtrów. To praca, którą można wykonać samemu, ale lepiej powierzyć ją mechanikom. Trzeba więc odwiedzić warsztat motocyklowy. Tam specjaliści domyślą się, że kłopot z odpalaniem związany jest bezpośrednio z zużyciem świec. Biorąc do ręki odpowiedni klucz, odkręcą te części pojazdu w taki sposób, by nie uszkodzić silnika. Kiedy już zakończą ową czynność, przejdą następnie do wyrównania ciśnienia w oponach, a czasem naprawią niedziałające żarówki i odpowietrzą cały układ. Najtrudniejsze okaże się jednak zreperowanie klocków hamulcowych.

Coroczny serwis po sezonie zimowym to obowiązek wszystkich motocyklistów. Dokładny przegląd sprawi, że w miarę szybko zostaną odkryte wszelkie, nawet najmniejsze usterki. Wtedy kierowcy bez obaw włożą kluczyk w stacyjkę i pojadą w każde miejsce.

Previous Post Next Post